Извор: wikipedia.org
Uncategorized

Прва авијатичарка на српском небу – друга у свету

Међу малобројним познатим чињеницама из њеног живота је и то што је у историју ваздухопловства Србије ушла захваљујући огласу у „Политици”.

Аутор: Димитрије Буквић

Не зна се када је и где рођена и умрла. Изузев чињенице да је била удата за војног пилота Миодрага Томића, њен приватни живот је такође обавијен тајном. Поуздано се зна једино да је ушла у историју српског ваздухопловства као прва жена у Србији с летачком дозволом, и по свој прилици друга у свету. И да је све почело од огласа у „Политици”, давне 1930. године.

Међутим, и пре него што је посредством нашег листа конкурисала за пријем у цивилну пилотску школу у Београду – коју ће завршити 1933. године – Даница Џени Томић већ је била позната по томе што је изводила лупинге на небу изнад Београда, и то као још самоука авијатичарка!

О томе сведочи једини писани траг о њој – ревија „Илустровани лист”, број 21, од маја 1928. У извештају овог гласила на чак две стране наводи се да је Даница те године, на свечаности на тек отвореном београдском аеродрому, авионом прелетела провалију дубоку 2.500 метара. Тиме је, како су забележили репортери, постала „прва жена у нас која је правила лупинге, што је окретање авиона у ваздуху, и друге акробације”.

На насловној страни тог издања „Илустрованог листа” објављена је фотографија њеног супруга, мајора Миодрага Томића (1888–1962), тадашњег управника београдске ваздушне луке и команданта 6. ловачког пука. Томић је дотад већ деценију и по био у служби српског војног ваздухопловства. Различити извори наводе да је припадао првој класи од шест пилота школованих у Француској 1912. године. Као ваздухопловац се истакао у ратовима од 1913. до 1918. Не само да је био први пилот који је у Првом светском рату извео борбени лет – у Церској бици 1914. већ је учествовао у првој ваздушној евакуацији рањеника у историји светске авијације (1915), а постао је и први српски ваздухопловац који је оборио непријатељски авион (1916. на Француском фронту). Још два непријатељска ваздухоплова Томић ће оборити на Солунском фронту, а сви ти подвизи донеће му бројна домаћа и страна одликовања, међу којима и француску Легију части.

Претпоставља се да је управо он заслужан за то што је Даница савладала основе пилотирања пре уписа на цивилну пилотску школу. Ту хипотезу заступа др Ана Стјеља, доктор филологије, која се такође бавила Даничиним животом.

„Подаци о Даници су штури, па не можемо с прецизношћу ништа да тврдимо. Моје је мишљење да је прелет из 1928. био део пробног летења, у току фазе припрема или теста. Она је годинама читала литературу из области авијатике јер је била истински заљубљеник у авијацију. Засигурно је ту кључну улогу одиграо њен супруг. Нажалост, можемо само да нагађамо јер нема поузданих података”, каже др Стјеља за наш лист.

Две године касније Даница се јавља на оглас Друштва резервних летача у „Политици” и 1933. завршава цивилну пилотску школу, као најбоља у својој класи. На завршном испиту, 23. августа, исказаном хладнокрвношћу у управљању авионом задивила је оцењиваче. При последњем атерирању није је омео ни сумрак који се већ раскрилио над Београдом.

Комисија је била јасна. „Кандидат лети врло мирно, сигурно, сталожено и са веома ретким самопоуздањем”, стајало је у извештају којим је описан њен лет у историју српског, па и светског ваздухопловства. Наиме, вероватно једина жена дотад која је стекла летачку дозволу била је Францускиња Рајмонд де Ларош (1910). Даници је на успеху честитао и часопис „Наша крила”, гласило истоименог аеро-клуба Краљевине Југославије.

Исте те 1933. губи јој се сваки траг. Што се тиче Томића, зна се да је он после окупације Југославије 1941. допао заробљеништва и да је крај Другог светског рата дочекао у логору Оснабрик, после чега се није враћао у земљу. Најпре је радио у Паризу, као шеф цивилног особља француске Прве ваздухопловне дивизије (до 1950), а потом се преселио у САД. Преминуо је 1962. у Чикагу, где је и сахрањен. Претпоставка најближа истини гласи да му се Даница после рата придружила и да су заједно отишли у иностранство.

Извор: Политика

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:

Вулин: Војска Србије мора да буде толико јака да нико не жели са њом у сукоб

Ауто-пут из ваздуха: Невиђено у региону (ВИДЕО)

Матис за дипломатско решење сиријске кризе – али против Асада

Оставите коментар

Пратите нас на Фејсбуку!

Временска прогноза

Београд
19°
28°
Tue
29°
Wed
29°
Thu
30°
Fri