Извор: pixabay.com
Занимљивости

БУДУЋНОСТ СТИЖЕ: Електрични аутомобили са аутопилотом освајају тржиште!

Европа и Кина протерују класичне аутомобиле и замењују их електричним. – Директор „Мерцедеса” иде корак даље и најављује за следећу годину прво возило са самоуправљањем, па нам возачке дозволе више неће бити потребне

Аутор: Ивана Албуновић

Аутомобилска индустрија до 2020. биће потпуно поремећена јер више нико неће хтети да купи аутомобил. Позваћете кола да дођу по вас, она ће се само појавити и одвести вас до одредишта. Нико више неће имати проблем са паркирањем. Наша деца никада неће имати возачке дозволе, нити ће бити власници аутомобила. Већ следеће године на улицама ће се појавити први аутомобили са самоуправљањем за јавну употребу.

Ово није сценарио за научнофантастични филм холивудске продукције већ недавно предвиђање директора „Мерцедеса” Дитера Зецеа, које је шокирало светску јавност због драматичних технолошких промена које најављује.

Како је рекао, њихови главни конкуренти већ данас су „Тесла”, „Гугл” и „Амазон”, а врхунац његове изјаве је ипак апокалиптично предвиђање да ће већ 2030. „компјутери постати интелигентнији од људи” и да ће десетине хиљаде људи остати без радног места.

Извор: pixabay.com

Љубодраг Савић, професор Економског факултета, каже да не мора све бити тако застрашујуће како „велики” најављују.

Каква је судбина индустрије на глобалном нивоу, истиче, најбоље се види на примеру мобилних телефона. У Србији их је деведесетих година прошлог века било свега неколико и коштали су више од 30.000 марака, а сада не само да су јефтини и практично свима доступни већ имају несразмерне могућности за развој човечанства. Али, противуречно учешће индустрије у БДП-у опада због технолошког развоја и доводи у питање развој многих делатности.

– Свет се брзо мења и то убрзање је све веће. Страх који постоји од нових технологија је делом оправдан јер се плашимо непознатог. Са друге стране и није. Нису све земље једнако развијене да прате те промене. Многи тек решавају елементарна питања, попут чисте пијаће воде. Нису исти проблеми Немачке и Гвинеје. Још има довољно простора за развој класичних материјала и технологија – тврди Савић, додајући да се још седамдесетих у извештају Римског клуба говорило да је свет у озбиљној опасности што се тиче загађености и нових технологија, да ће за десетак година имати проблем са расположивим сировинама, климатским променама…

– Као што видимо, свет и даље живи. Важно је да човечанство иде напред. Не видим опасност да ће престати потреба за индустријом. Свет ће се мењати али не на тај начин како то умеју да прикажу водећи произвођачи – уверен је наш саговорник.

Извор: pixabay.com

Иако је много скептичних вероватно је да ће се неке од ових најава ипак остварити у наредне две деценије. Посебно у аутомобилској индустрији која ће се најпре окренути масовној производњи електричних и хибридних аутомобила. Немачки Бундестаг усвојио је прошле године резолуцију којом се до 2030. тражи забрана нових аутомобила са унутрашњим сагоревањем на нивоу ЕУ. Пре неколико дана „Волво” је објавио да ће до 2019. обуставити производњу модела који за погон користе искључиво бензинске или дизел моторе и прећи искључиво на хибридне или електричне аутомобиле. БМВ и „Мерцедес” планирају да уложе више од 700 милиона долара за њихову производњу у Кини. Да се спрема велики заокрет потврдила је и Кина пре три дана када је објавила да се спрема да забрани производњу и продају бензинских и дизел аутомобила, како би подстакла куповину електричних возила, што ће уздрмати ауто-индустрију на највећем светском тржишту. Ова најава долази после одлука Француске и Британије да забране продају таквих аутомобила и комбија од 2040. године како би спречили емисију штетних гасова, преноси агенција Франс прес.

Међутим, истраживање компаније „Шел”, једног од највећих дистрибутера нафтних прерађевина на свету, показује да крај аутомобила са конвенционалним моторима није баш толико близу и да ће се то догодити тек 2070. До тада ће их, наводно, потпуно заменити погони на водоник. Ако им је веровати јавни превоз и транспорт тешког терета биће обављан искључиво уз водоник, за који тврде да је гориво будућности.

Европска унија предвиђа да ће до 2020. године имати 3,5 милиона електроаутомобила и 800.000 станица за њихово пуњење. Иначе у свету је прошле године продато 1,3 милиона оваквих возила.

Извор: pixabay.com

Како сада ствари стоје за Србију су све ове промене далека будућност. Према подацима МУП-а, из априла ове године, од 2011. регистровано је свега 114 возила на електрични погон и 90 хибридних. Да ли ће на нашим путевима бити више електричних аутомобила зависи да ли ће имати где да се пуне и хоће ли ће им падати цена. Оваква возила тренутно могу бити доступна само онима са натпросечним приходима. Цена им се креће од 20.000 евра па навише, а већина држава субвенционише њихову куповину и до трећине вредности.

Роботи замењују фармере

Стручњаци предвиђају да ни аграрна производња у скоријој будућности неће бити замислива без информационих технологија. Визија будућности пољопривреде промењена је још пре деценију када је робот успео да посади пиринач без људске помоћи. Сада већ беру јагоде и грожђе и плодове на сваких осам секунди убацују у корпу. Проблем је што такве машине коштају од 50.000 до 200.000 евра.

– Једна од најзначајнијих могућности које ИТ пружа су сателитски снимци. Тако, на сваких десет дана можемо да добијамо детаљне фотографије терена на којима се виде и многи феномени које људско око не види – каже проф. Весна Бенгин, помоћница директора Института „Биосенс” из Новог Сада. Овај институт освојио је прво место у Европи, у оквиру позива Европске комисије „Хоризонт 2020 – тајминг”. Захваљујући томе добили смо широкопојасни бесплатан приступ „Коперникусу”, највећем светском програму ЕУ за сателитско снимање Земље у високој резолуцији. Преко ових снимака моћи ћемо да одредимо и колики ће принос бити. Имаћемо увид у стање усева што ће пољопривредницима омогућавати да спроведу оптималне агротехничке мере.

Бројне компаније нуде високотехнолошке услуге пољопривредницима, извор: facebook.com

– Када човек стане испред засађеног кукуруза јасно види само првих неколико редова, али не и шта је у средини парцеле. Дешава се да се на различитим деловима исте парцеле принос разликује за по четири пута. Сателитски снимци ће нам показати где се то тачно дешава, па ће пољопривредници моћи одмах да реагују и спроведу потребне агротехничке мере – објашњава Бенгинова. Бесплатан приступ овим снимцима унапредиће економију наше земље, оцењује наша саговорница.

– Када се овакви подаци добијају бесплатно, они могу да унапреде и убрзају економију. Имамо веома развијен ИТ сектор. Већ сада можемо да замислимо да ће у блиској будућности наше компаније преузимати податке, анализирати их и смишљати програме како би развили неки производ – оцењује наша саговорница.

И дуванска индустрија улаже огроман новац у развој нових технологија у глобалној борби против дуванског дима. Према речима Јелене Павловић, генералне директорке „Филип Мориса” за југоисточну Европу, та компанија је у истраживање уложила три милијарде долара како би пронашла алтернативу за класичне цигарете и помирила пушаче и непушаче. Очекују да ће 2025. године 40 милиона потрошача, који би иначе наставили да пуше, прећи на производе без дуванског дима. Та компанија произвела је уређај који ради на принципу загревања дувана на ниским температурама, на којима нема сагоревања. Он загрева патроне правог дувана и при том процесу ослобађа се никотин, али се елиминишу дим, пепео и непријатан мирис. Блумберг је објавио да је овај произвођач цигарета поднео захтев америчкој Агенцији за храну и лекове за добијање дозволе да тај производ пласира као уређај који може да смањи ризик од болести повезаних са пушењем.

Извор: Политика

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ:

Погледајте који српски политичар из БиХ се дружи са АЛИЈИНИМ РАТНИМ ЗЛОЧИНЦЕМ! (ФОТО)

Три олује над Атлантиком: „Ирма“ се није ни „охладила“, а стиже још страшнија „Марија“

Поморске вежбе Кине и Русије близу обала Северне Кореје

Оставите коментар

Пратите нас на Фејсбуку!

Временска прогноза

Београд
6°
6°
Tue
4°
Wed
7°
Thu
3°
Fri