Друштво Србија

Кад предаторски капитализам реформише српско образовање

Иако је мандатарка за састав нове Владе Србије Ана Брнабић у свом експозеу изјавила да је образовање (уз дигитализацију) приоритет нове Владе, као и да ће радити на обнављању поверења јавности у образовни систем, нацрт новог Закона о основама образовања и васпитања даје више разлога за забринутост него за похвалу.

Пре неколико недеља завршена је јавна расправа о нацрту Закона о основама образовања и васпитања који је саставио анонимни тим министра просвете Младена Шарчевића. Учесници јавне расправе из свих слојева друштва уочили су читав низ спорних одредаба предложеног нацрта, па овом приликом желимо да скренемо пажњу на неке од њих.

Главни промотер новог Закона о основама образовања и васпитања: министар просвете Младен Шарчевић

Пре свега, новим Законом се одузимају компетенције Националном просветном савету (НПС) који је раније имао значајну улогу у обликовању планова и програма, као и опште стратегије образовања. НПС ће сада бирати Влада, а не Скупштина како је то раније било, и имаће само саветодавну улогу реализовану кроз давање необавезујућег мишљења на измене и допуне планова и програма, тј. курикулима. Нацрт Закона предвиђа и драстично смањење броја чланова НПС, као и избацивање представника Српске Православне Цркве из истог, те њихову замену службеницима Министарства просвете задуженим за веронауку. Веронаука се иначе у нацрту новог Закона уопште не спомиње као обавезан изборни предмет.

Новим законом је угрожена и аутономија школа, јер ће директоре истих од сада именовати министар, а не школски одбор на основу конкурса. Све ово указује на амбицију аутора нацрта о централизацији система образовања у рукама једног човека, односно министра, као и на могућност политизације школства невиђену још од времена комунизма.

Међутим убедљиво најконтроверзнији део новог Закона је онај који се тиче тзв. ,,дуалног образовања“, а који ће у пракси приватним фирмама пружати прилив јефтине радне снаге из редова српских школараца. Према новом Закону, ученици на пракси ће за пуно радно време добијати око 9000 динара месечно, а послодавци који буду запошљавали ђаке ће добијати субвенције и пореске олакшице као стимуланс за коришћење јефтине радне снаге момака и девојака који се дуално образују. Остаје нејасно зашто би овакве фирме након отварања ове могућности уопште запошљавале друга лица када могу у недоглед да користе јефтину радну снагу ђака. Из овога се види да је предаторски капитализам кључна покретачка снага актуелних просветних реформи.

То значи да смисао школства у Србији престаје да буде формирање одговорних и критички оријентисаних појединаца и генерација, него се занемаривањем културе и националне историје, корпоративизацијом школа и инфантилизовањем ђака образовање своди на штанцовање површних потрошача обликованих према интересима мултинационалних корпорација и неолибералног капитализма.

Извор: Говори Србија

Оставите коментар

Пратите нас на Фејсбуку!

Временска прогноза

Београд
13°
21°
Fri
23°
Sat
25°
Sun
24°
Mon